header image
29 januari 2018

Loyalty-progamma: Roosendaalse ondernemers op werkbezoek

Wat is een loyalty-programma en wat hebben ondernemers daaraan? Een groep Roosendaalse ondernemers bracht in het kader van ‘Smart City’ een werkbezoek aan de Belgische stad Sint-Truiden om de mogelijkheden van een loyalty-programma te onderzoeken. De klantenkaart in de Vlaamse shopstad is een klinkend succes. ‘Heel creatief hoe de ondernemers met het systeem omgaan, dat kan ook kansen bieden voor Roosendaal.’

Het werkbezoek is georganiseerd door de binnenstadsdirectie van Roosendaal en de gemeente. Roosendaal werkt hard aan de realisatie van ‘Smart City’, een stad die innovatieve ontwikkelingen omarmt. Door inzet van technische mogelijkheden en het verbinden van data wordt de binnenstad extra aantrekkelijk voor de consument en bewoners. Onderdeel van de ‘Slimme Stad’ is de invoering van een loyaliteitsprogramma waarbij ondernemers hun klanten voordeel, gemak en service aanbieden. Roosendaal onderzoekt hoe dit loyality-programma het beste vormgegeven en ingevoerd kan worden, samen met de ondernemers.

Lees het hele verslag van het werkbezoek.

Met een loyaliteitsprogramma wordt een betere klantenbinding met de binnenstad gestimuleerd. Het loyalty-programma is een systeem waarbij een aankoop in de binnenstad wordt beloond zodat de consument later bij dezelfde winkelier of juist elders in de binnenstad deze bonus kan gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan spaarsysteem voor een kop koffie in de binnenstad of een (deels) gratis uitrijkaart voor de parkeergarage. Loyalty is een systeem waarin ondernemers een primaire rol hebben en waarbij de gemeente Roosendaal een meer faciliterende rol heeft. Om die reden wordt voor de loyalty activiteiten een aparte BV opgericht.