header image
30 mei 2019

Vijf aandachtsgebieden van Smart City Roosendaal

Gebruik maken van slimme technologie om de aantrekkingskracht van de binnenstad van Roosendaal te vergroten, dat is waar Smart City Roosendaal in het kort voor staat. Daarbij kent Smart City Roosendaal vijf aandachtsgebieden van waaruit de afgelopen jaren verschillende projecten zijn voortgekomen. Met succes, want door gebruik te maken van slimme oplossingen heeft Roosendaal niet alleen in de regio, maar ook daarbuiten, naam opgebouwd. En dat zorgt voor een positief imago van de binnenstad.

De activiteiten van Smart City Roosendaal zijn onder te verdelen in de volgende vijf aandachtsgebieden:

Smart Retail

Hierbij gaat het om slimme oplossingen om de aantrekkingskracht van de winkels en horeca te vergroten en meer traffic te generen. De lancering van ROOS24 en de Roospas op 1 september 2018 zijn daar voorbeelden van. De komende jaren wordt dit spaarprogramma verder doorontwikkeld. Daarnaast is Smart City Roosendaal, in samenwerking met citymarketing, bezig met de ontwikkeling van een app voor de binnenstad. De app is bedoeld om bezoekers beter te informeren en toe te leiden naar de verschillende winkelgebieden (zones). Daarnaast komt er op deze app een koppeling met de Roospas wat de relevantie vergroot.

Smart Data

Meten is weten. Data is belangrijk om meer inzicht te krijgen in het gedrag van de bezoekers aan de binnenstad van Roosendaal. Smart City Roosendaal heeft het afgelopen jaar een dashboard ontwikkeld waarin verschillende databronnen zijn opgenomen waaronder: data van de slimme passantentellers waarbij unieke bezoekers worden geregistreerd, bezoek parkeergarage, gebruik van de Roospas, Mezuro (Vodafone) en weertype. Met deze gegevens krijgt het binnenstadsbestuur meer inzicht in de ontwikkelingen van het bezoek en kan dit door de jaren heen blijven monitoren.

Smart Infra

Wifi en beacons bieden de mogelijkheid om op de plaats waar iemand zich bevindt informatie aan te bieden. Deze gegevens kunnen gebruikt worden om bezoekers gepersonaliseerde advertenties of content te sturen (pushberichten). De informatie die de consument ontvangt, sluit aan bij het koopgedrag en het profiel waardoor de relevantie groot is. De mogelijkheden voor de inzet van deze technologie worden op dit moment verkent waarna er, in de vorm van een pilot, gekeken wordt naar de werking en de verdere uitrol.

Smart Ondernemen

Door kennis op te doen en ervaringen te delen zijn ondernemers in de binnenstad goed voorbereid op de toekomst en kunnen beter inspelen op nieuwe ontwikkelingen. De ondernemersavonden van Collectief Roosendaal en de thema-avonden voor deelnemers van ROOS24 geven daar invulling aan. Daarnaast bezoeken mystery shoppers de winkels en horecazaken die deelnemen aan ROOS24. Dit geeft een schat aan relevante informatie voor ondernemers waarmee ze hun performance kunnen verbeteren.

Smart Beheer

Het is van belang om structureel op de hoogte te zijn van innovatieve toepassingen die interessant zijn voor de binnenstad. Smart City Roosendaal is een living lab waar innovaties worden verzameld en in pilotvorm worden getest.