Roosendaal voorbeeld als het gaat om innovatie
Op maandag 11 maart organiseerde de landelijke Retailagenda het Retail Innovatiefestival in Schouwburg de Kring in Roosendaal. Ruim 200 vertegenwoordigers van verschillende gemeenten in Nederland kwamen naar Roosendaal om bijgepraat te worden over nieuwe innovatieve (technologische) mogelijkheden voor binnensteden. Roosendaal is daarbij een voorbeeld en aanjager van nieuwe toepassingen. In de binnenstad zijn verschillende slimme oplossingen geïntegreerd en werken gemeente, vastgoed, ondernemers, parkeerbeheer en inwoners intensief samen.
Wethouder Cees Lok was gastheer deze dag en deelde zijn ervaringen. Hij vertelde over de wereld van big data, beleving, binding van bezoekers en het loyaltyprogramma. Drie Roosendaalse ondernemers lieten zien hoe zij inspelen op deze ‘Slimme stad’ en data verbinden door nieuwe technische mogelijkheden. Dit alles met als doel een aantrekkelijke stad voor ondernemers, inwoners en bezoekers.
Slimme vuilnispakken, verlichting en data verbinden door nieuwe technische mogelijkheden, daarmee onderscheidt Roosendaal zich. Daarnaast heeft de stad het loyaliteitsprogramma ROOS24 waaraan meer dan 60 winkels en horecazaken deelnemen. Uniek is de koppeling met parkeren. Met de Roospas kunnen bezoekers aan de stad korting krijgen op parkeren in de garages in de binnenstad. Maar ze kunnen hun spaarsaldo ook inzetten voor mooie cadeaus bij de deelnemers. Het succes van het loyaliteitsprogramma zit vooral in de unieke samenwerking en inzet van de gemeente, vastgoedeigenaren, ondernemers en parkeerbeheer.
Speciale gast was staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken en Klimaat). Zij bezocht in de ochtend enkele ondernemers in de binnenstad waaronder Martine en Mieke van Dommele van de kledingwinkel Rubia. Ze was onder de indruk van de wijze waarop het innovatieve loyaliteitsprogramma door ondernemers wordt omarmd. Daarnaast ging zij tijdens de plenaire sessie in op de essentiële rol van innovatieve retailers voor levendige binnensteden. Die middag nam ze het eerste exemplaar van het handboek ‘Succesvol innoveren in winkelgebieden’ in ontvangst.