header image
30 mei 2019

Bijna 12.000 Roospassen in omloop

Op 1 september 2018 is de Roospas geïntroduceerd in de binnenstad van Roosendaal. Met deze pas kunnen bezoekers aan de binnenstad bij circa 60 horecazaken en winkels sparen voor een cadeau of korting en meer gemak bij het parkeren. Bovendien maken ze elke maand kans op prijzen. Het spaarprogramma is uniek in Nederland vanwege de deelname van meerdere ondernemers en de mogelijkheid om de pas te gebruiken bij het parkeren. Acht maanden na de introductie zijn er bijna 12.000 Roospassen in omloop waarmee de pas in Roosendaal steeds meer een begrip is.

Hét cadeau van Roosendaal voor Roosendaal

‘Het cadeau van Roosendaal voor Roosendaal’, dat is de Roospas. Het is een spaarprogramma om loyale klanten te belonen en het winkelen in de binnenstad nog leuker te maken. Voor de introductie van de pas is er een campagne ontwikkeld. In de campagne staat ‘Dit is…’ centraal waarbij het verwijst naar de verschillende aspecten van de Roospas die de consument voordeel bieden.

Smart City Roosendaal B.V.

De Roospas is een initiatief van Smart City Roosendaal B.V. waarin de gemeente Roosendaal, vastgoedeigenaren en ondernemers in participeren. Het gezamenlijke doel is om met de Roospas de aantrekkingskracht van de binnenstad te vergroten en meer traffic te generen naar de winkels en horecazaken.

Bijna 12.000 passen in omloop

Acht maanden na de introductie zijn er 11.682 Roospassen waarvan 7.292 passen zijn geregistreerd. Alleen na registratie kunnen consumenten hun punten verzilveren en maken ze kans op een prijs. Een reden voor bijna tweederde (62%) van de pashouders om dit te doen. Dat is relatief hoog percentage. Maar natuurlijk streeft de organisatie naar meer. Dit punt is dan ook opgenomen in het actieplan voor de komende maanden.

Meer dan 90.000 transacties

Tot mei zijn er 90.996 transacties gedaan met de Roospas waarmee 3.122.079 punten zijn gespaard. In totaal zijn er 827.427 punten verzilverd. Dat betekent dat er nog 2.294.652 punten op de Roospas staan die vóór 31 januari 2020 ingewisseld moeten worden. Middels het loyaliteitsprogramma gaat de organisatie de Roospashouders hierover informeren en de cadeaus expliciet onder de aandacht brengen.

Groei naar 75 deelnemers

Elke maand besluiten nieuwe ondernemers om deel te nemen aan het spaarprogramma. Hiermee komt hun winkel of horecazaak onder de aandacht van een brede doelgroep in Roosendaal. Daarnaast laten ze met de Roospas zien dat ze iets extra’s willen doen voor hun klant. In mei zijn er 60 deelnemers. Dit jaar wil de organisatie groeien naar 75 deelnemers zodat de relevantie om de Roospas te gebruiken nog groter wordt.

Online platform ROOS24

Naast de Roospas heeft het online platform ROOS24 ook veel bezoekers. Op deze website kunnen consumenten alle informatie vinden over Roosendaal en worden de deelnemers van ROOS24 uitgelicht met een bijzonder en authentiek verhaal en foto. Tevens kunnen de pashouders hier inloggen op hun account en hun gegevens bekijken. Afgelopen jaar is de website door 63.198 mensen bezocht waarbij ze maar liefst 221.889 pagina’s bekeken. Naast de website worden ook social media actief ingezet. De Facebookpagina heeft 10.236 vrienden en een dagelijks bereik van 2.786 mensen. Met Instagram is ROOS24 afgelopen jaar gestart maar ook dit kanaal heeft al een behoorlijk groei doorgemaakt waarbij 82.354 posts zijn bekeken.

Ambitie 2019

De resultaten van de Roospas en ROOS24 zijn veelbelovend. Maar de organisatie heeft duidelijk ambities voor de komende jaren. Naast de deelname van 75 ondernemers streven ze dit jaar naar het gebruik van 20.000 Roospassen waarvan 13.000 geregistreerde passen.

Projectteam ROOS24

De organisatie van ROOS24 en de Roospas wordt, in opdracht van Smart City Roosendaal B.V., uitgevoerd door een projectteam bestaande uit Samantha van Rooij (Binnenstadsdirectie), Klaartje Hamerlinck (marketing & communicatie en accountmanagement) en Kitty Dekkers (projectondersteuner).

Meer informatie over de Roospas en ROOS24 vind je op de website www.ROOS24.nl. Heb je een vraag of wil je meer informatie, stuur dan een e-mail naar support@roos24.nl.